توسعه فردی - مدیریت زمان، انرژی و تمرکزتوسعه فردی - بهره‌وری و افزایش عملکردتوسعه فردی - توانا بود هر که عادت کندتوسعه فردی - من می توانم صد مرتبه مهم تر از هوش و استعداد است!توسعه فردي - ناراحتي‌ها نتيجه‌ي از دست دادن فرصت‌هاستتوسعه فردی - برای قدرتی بیشتر به آرامشی عمیق تر نیاز دارید.توسعه فردی - اضطراب، نتیجه فقدان کنترل، سازماندهی، آماده سازی و اقدام است.

صدا و چهره در ارتباط غیر کلامی

اهمیت صدا و چهره در ارتباط غیر کلامی

صفحه ما با عنوان “ارتباطات غیرکلامی” شرح می‌دهد که ارتباط غیرکلامی برای اطمینان از حاصل شدن درک در طول گفتگو، حیاتی است.

این صفحه، اهمیت چهره و صدا را در “ارتباطات غیرکلامی” توضیح می‌دهد.

جنبه‌های چهره و صدا که به‌طور به خصوصی در ارتباطات مهم هستند، شامل تماس چشمی، حالت‌های چهره و اجزای صدا از قبیل گام، لحن و سرعت صحبت کردن، می‌باشند.

صدا و چهره در ارتباط غیر کلامی

تماس چشمی

چشم‌ها پنجره‌ای روبه ضمیر و درون افراد هستند.

تماس چشمی یک جنبه‌ی مهم از رفتار غیرکلامی است و در تعاملات بین فردی به ۳ هدف کمک می‌کند:

  • برای ارسال و دریافت بازخورد

نگاه کردن به شخصی که صحبت می‌کند، وی را متوجه می‌سازد که دریافت‌کننده‌ی پیام‌بر روی محتوای صحبت او تمرکز دارد. عدم حفظ تماس چشمی می‌تواند به بی‌علاقگی شنونده اشاره داشته باشد.

درصورتی‌که شنونده به‌طور مداوم تماس چشمی با گوینده را قطع کند، فرآیند ارتباط ممکن است با اشکال مواجه شود.

همچنین درصورتی‌که شخصی به‌طور ثابت تماس چشمی خود را حفظ می‌کند به نظر خواهد رسید که فرد به‌سختی می‌خواهد خود را در حال توجه به گوینده نشان دهد درحالی‌که در واقعیت این‌طور نیست.

  • اجازه می‌دهد که طرف مقابل بفهمد که نوبت اوست تا صحبت کند.

این مورد، به مورد شماره ۱ مرتبط می‌شود. بیشتر احتمال دارد که تماس چشمی از طرف شنونده ادامه یابد تا گوینده.

هنگامی‌که صحبت یک شخص به پایان می‌رسد، به‌طور مستقیم به شخص مقابل نگاه خواهد کرد و این علامتی را مبنی بر اینکه حال عرصه برای صحبت شما باز است، ارسال می‌کند. درصورتی‌که شخص نخواهد در بین صحبتش وقفه‌ای ایجاد شود ممکن است از تماس چشمی بپرهیزد.

  • برای برقرار کردن ارتباط در یک رابطه بین افراد

زمانی که از شخصی خودشتان نیاید تمایل دارید که از تماس چشمی با وی پرهیزکرده و اغلب اندازه‌ی مردمک چشم کاهش می‌یابد، از طرف دیگر، حفظ تماس چشمی مثبت، علاقه و توجه به‌طرف مقابل را می‌رساند.

اتساع مردمک چشم یک واکنش غیرارادی نسبت به دیدن یک فرد جذاب است، بنابراین افزایش تماس چشمی می‌تواند یک مکانیسم بیولوژیکی برای کمک به واضح‌تر شدن آن علامت اتساع برای شریک احتمالی، باشد.

تماس چشمی

یک مبنای بیولوژیکی برای تماس چشمی

دانشمندان دریافتند که ممکن است یک مبنای بیولوژیکی برای اهمیت تماس چشمی در ارتباطات انسانی وجود داشته باشد. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد نشان می‌دهد که ویژگی‌های خاص عنبیه و مخصوصاً روشی که در آن پرتوها از مرکز چشم ساطع و در اطراف لبه‌های بیرونی آن حرکت می‌کنند، به ویژگی‌های خاص شخصیتی مرتبط می‌شوند.

ممکن است به نظر برسد که این موضوع به علم اصلاح ژن مربوط می‌شود، اما محققان این مطالعه حدس می‌زنند که این نتایج ممکن است به دلیل مسئولیت ژن‌های مشابه در ایجاد و رشد عنبیه و غشای جلویی مغز که به خصوصیات شخصیتی مرتبط است، به‌دست‌آمده باشند. این نظریه محتمل به نظر می‌رسد، بااین‌حال مسلماً قبل از اینکه پذیرفته شود نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

گرچه این نظریه، سر نخ محتملی را مبنی بر اینکه چرا ما برای قادر بودن به برقراری تماس چشمی در طول یک گفتگو ارزش قائل هستیم، به دست می‌دهد.

فرا زبان، یا علامت‌های صدایی

فرا زبان به‌تمامی جنبه‌های صدا که به‌هیچ‌عنوان بخشی از پیام کلامی محسوب نمی‌شوند، مربوط شده و شامل لحن و گام صدا، سرعت و درجه‌ی صدا و همچنین مکث و تأمل بین کلماتی که بیان می‌شوند، خواهد بود.

این علامت‌ها می‌توانند برای نشان دادن احساسات در مورد چیزی که بیان می‌شود، به کار بروند.

تأکید بر روی برخی از لغات یا استفاده از لحن صدای خاص می‌تواند این مفهوم را برساند که پیام نیاز به بازخورد دارد. برای مثال، در زبان انگلیسی و سایر زبان‌های فاقد لحن، بالا بردن آهنگ صدا در انتهای یک جمله می‌تواند اشاره به سؤالی بودن جمله داشته باشد.

یکی از دلایلی که یادگیری زبان‌های مرتبط با لحن مانند زبان چینی ماندارین، برای افرادی که زبانشان بدون لحن می‌باشد، مانند انگلیسی، سخت است، زیاد بودن اصطلاحات می‌باشد. در زبان انگلیسی ارتباطات غیرکلامی به‌وسیله‌ی لحن صدا صورت می‌گیرند. درحالی‌که در زبان‌های مرتبط با لحن، لحن صدا نه‌فقط مفهوم غیرکلامی بلکه خود لغت را نیز تغییر می‌دهد. بنابراین نمی‌تواند به‌منظور انتقال مفاهیم دیگر استفاده شود.

افرادی که تاکنون در ارائه‌ی یک مطلب یا سخنرانی برای عموم، عصبی و یا دست‌پاچه شده‌اند، از برخی اثرات آن بر روی صدا مطلع هستند.

به‌عنوان‌مثال، عصبانیت موجب تغییرات فیزیولوژیکی از قبیل تنگ شدن حنجره خواهد شد که در این حالت حنجره تمایل خواهد داشت صدا را در گام بالاتری تولید کند. همچنین افراد عصبی اغلب سریع‌تر صحبت می‌کنند.

برخلاف برخی از جنبه‌های ارتباطات غیرکلامی، خصوصاً حالت‌های چهره، امکان یادگیری کنترل این جنبه‌ها از صحبت کردن وجود دارد. اولین گام، توسعه‌ی آگاهی نسبت به آن‌ها در خودمان است که یک بخش مهم از غلبه بر استرس‌های سخنرانی است.

حالت‌های چهره در سخنرانی

حالت‌های چهره

اظهارات باطنی، حالت‌های چهره یا اشارات و حرکات بدن هستند که عواطفی را که احساس می‌کنیم بروز می‌دهند.

اظهارات عاطفی اغلب به‌صورت غیر عمد بروز داده‌شده و می‌توانند با چیزی که در حال بیان است تناقض داشته باشد. این قبیل حالت‌ها، سرنخ‌های محکمی از وضعیت عاطفی واقعی یک فرد به دست داده و درصورتی‌که بین چیزی که بیان می‌شود و این حالت‌ها عدم تطابق وجود داشته باشد، به‌طورکلی باید بیشتر ازآنچه بیان می‌شود به این سرنخ‌ها اعتماد کرد.

یادگیری پنهان کردن عواطف و اهمیت “شانس‌ها “

برخی از افراد، به‌عنوان‌مثال، افراد حرفه‌ای در بازی کارت، برای کنترل حالت‌های چهره خود بسیار تمرین کرده‌اند، بنابراین برای مثال وقتی‌که کارت‌های خوبی در دست دارند هیجانات خود را نشان نداده و احساساتشان را فاش نمی‌کنند.

گرچه اکثر افراد وقتی در بازی، یک شانس در دست خوددارند، با یک حرکت غیرارادی در بدن یا چهره خود هیجان خود را فاش می‌سازند. این نشان می‌دهد که پنهان کردن عواطف درمجموع کاری بسیار سخت بوده و همینطور حالت‌های چهره یک بخش حیاتی و واجب در ارتباطات انسانی هستند.

ارتباطات انسان‌ها مجموع بخش‌های مختلف آن است.

یکی از دلایلی که اغلب مردم در مورد تلفن و ایمیل شکایت می‌کنند این است که این نوع راه‌های ارتباطی اجازه‌ی هیچ‌گونه ارتباطات غیرکلامی را به افراد نمی‌دهند. این به معنای این است که بخش اعظمی از مفاهیم می‌تواند از دست برود.

برای مثال، برای انتقال پاسخ احساسی خود به‌وسیله‌ی صدا در پشت تلفن، باید خیلی بیشتر تلاش کنید، چراکه چهره‌ی شما قابل‌مشاهده نیست.

در ایمیل و رسانه‌های اجتماعی اغلب از شکلک‌ها برای بیان احساسات‌مان استفاده می‌کنیم.

اگرچه ممکن است ازنظر شما این شکلک‌ها، جالب، احمقانه و یا حتی آزاردهنده باشند، اما در عین سادگی برای تأکید اهمیت ارتباطات غیرکلامی به کار می‌روند.

کسب دانش و مهارت در بکارگیری صدا و چهره در ارتباط غیر کلامی به گسترش و موفقیت روابط ما کمک کرده و یکی از المان‌های توسعه فردی است.

۱۷ دیدگاه

  1. سلام.وبسایت خیلی خوب و جامعی دارید.ممنون
    ما در زمینه درب های ضد سرقت و ضد حریق فعالیت می کنیم.خوشحال میشوم از
    وبسایت ما دیدن کنید

  2. سلام ممنون مطالبتون برام جالب بود

  3. از بابت اینکه مطالب خیلی خوب و با کیفیت تولید می کنید از شما سپاسگزاریم.

  4. محتوای سایت کاملا کاربردی و مفید است امیدوارم در کارتون موفق باشید..

  5. مقاله بسیار خوبی بود متشکرم

  6. محتوا و مطالبی که به اشتراک میزارید بسیار آموزنده ست

  7. مطلب فوق العاده کاربردی و مفیدی بود

  8. با سلام و درود ممنون از محتوای مفیدتون

  9. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.

  10. سایت خوبی برای جذب مخاطب راه اندازی کردید.
    در کار خود موفق باشید.

  11. سایت خوبی برای جذب مخاطب راه اندازی کردید.
    در کار خود موفق باشید.

  12. با سلام
    مقاله بسیار زیبا و سایت بسیار جالب و جذابی دارد . بسیار پرمحتوا و با کیفیت
    آرزوی سربلندی و موفقیت را برای مجموعه شما خواهانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *